AB GÜNDEMİ: Dijital Hizmetler Yasası: Büyük Çevrim İçi Platformlar için Yeni Bir Dönem
Dijital Hizmetler Yasası: Büyük Çevrim İçi Platformlar için Yeni Bir Dönem
25 Ağustos’ta yürürlüğe giren Dijital Hizmetler Yasası; büyük çevrim içi platformlara, gizlilik, dezenformasyon, yasadışı içerik, çevrim içi terör ve nefret söylemi gibi konularda katı kurallar getiriyor.
Aralık 2020’de Avrupa Komisyonu tarafından önerilen ve Temmuz 2022’de AP ve AB Konseyi tarafından onaylanan Dijital Hizmetler Yasası (DSA), 25 Ağustos 2023 tarihinden itibaren büyük çevrim içi platform ve arama motorları için yürürlüğe girdi. 17 Şubat 2024 tarihinden itibaren ise DSA, e-ticaret pazarlarından çevrim içi uygulama mağazalarına, video paylaşım platformlarından arama motorlarına kadar AB pazarında hizmetlerini (mal, içerik veya hizmet) sunan tüm çevrim içi aracıları etkileyecek.
Dijital Hizmetler Yasası: Ne Sunuyor?
Uygulama alanı oldukça geniş olan ve toplumsal kaygılarla mücadele etme iradesiyle oluşturulan DSA, her türlü dijital hizmet için kurallar belirliyor.
DSA, platformlar için doğrudan geçerli olacak şekilde aşağıdaki yükümlülükleri ve yasakları getiriyor:
Bahsi geçen kurallarla, AB’de daha güvenli ve daha açık bir çevrim içi ortamın yaratılması amaçlanıyor.
İçerik denetimi konusunda şeffaflık raporlaması, tüketicinin korunması, şeffaflığın ve hesap verilebilirliğin sağlanması gibi DSA yükümlülüklerinin yerine getirilmemesi durumunda DSA, caydırıcı cezalar ortaya koyuyor. DSA’daki yükümlülükleri yerine getirmeyen çevrim içi platformların yıllık küresel gelirlerinin %6’sına kadar idari para cezası getirebiliyor. Ayrıca bu platformların DSA’ya yönelik ihlallerinin devamlı olması durumunda ise AB içinde yasaklanmasının da önü açılıyor.
DSA, çevrim içi işletmeleri büyüklüklerine ve kapsamlarına göre farklı şekilde etkileyen kademeli bir yaklaşım getiriyor. Kademeli küçük çevrim içi hizmet sağlayıcılar için daha temel standartlar belirleyen DSA’nın kapsamı, kullanıcı tabanı ve etkisi büyüyen çevrim içi platformlara karşı daha fazla katı hâle geliyor. Bunun için de düzenleme, AB’de 45 milyon veya daha fazla sayıda aktif kullanıcıya sahip olan çok büyük çevrim içi platformlar (VLOP'lar) ve çok büyük çevrim içi arama motorlar (VLOSE’ler) olarak yeni bir sınıflandırma getiriyor.
Belirlenen Çevrim İçi Büyük Platformlar ve Arama Motorları
Avrupa Komisyonu, 25 Nisan 2023 tarihinde, DSA kapsamına girecek olan 17 büyük çevrim içi platform ve arama motorunu liste hâlinde yayımladı ve DSA yükümlülüklerini yerine getirmeleri için bu listedekilere dört ay verdi.
Dünya çapında 4,3 milyar aktif kullanıcısı olan Google, DSA’dan en çok etkilenecek şirket olacak. Google’ın, dünyanın en popüler arama motoru ve küresel arama motoru pazar payının %92’sinden daha fazlasına sahip olan Google Arama; 2,9 milyar aktif kullanıcılı YouTube; 1,5 milyar aktif kullanıcılı Gmail gibi milyonlarca aktif kullanıcıya sahip çevrim içi platformlarının içerikleri için daha fazla sorumluluk alması gerekecek.
İfade Özgürlüğü Nasıl Etkilenecek?
Yasanın yürürlüğe girmesi ile AB’nin çevrim içi içerik düzenlemesi dönemini başlatmasının ifade özgürlüğü üzerindeki etkileri önemli bir tartışma konusu oluşturuyor. Tehlikelerden biri DSA'nın platformlara içeriği sansürleme konusunda çok fazla yetki vermesi ve bunun meşru tartışma ve muhalefeti bastırma riskini doğurmasında somutlaşıyor. Öte yandan böyle bir düzenleme kullanıcıları zararlı içerikten korumak için sıklıkla gerekli de olabiliyor. Kritik nokta DSA’nın hem lafzında hem de uygulamasında ifade özgürlüğü ile kamu güvenliği arasında adil bir denge kurmayı başarmasında saklı.
Sema Nur Yeniyıldız, İKV Uzman Yardımcısı