İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni

RENAULT`UN CLİO 4 MODELİNİ TÜRKİYE`DE ÜRETME PLANLARI FRANSA’DA KRİZ YARATTI

Fransız otomotiv markası Renault’nun, “Clio 4” modeli araçlarını Türkiye’de üretmek istediğini açıklamasına Fransa Cumhurbaşkanı Nicholas Sarkozy tepki gösterdi.
RENAULT`UN CLİO 4 MODELİNİ TÜRKİYE`DE ÜRETME PLANLARI FRANSA’DA KRİZ YARATTI

Fransız otomotiv markası Renault’nun, “Clio 4” modeli araçlarını Türkiye’de üretmek istediğini açıklamasına Fransa Cumhurbaşkanı Nicholas Sarkozy tepki gösterdi.

Fransa Sanayi Bakanlığı yetkilileri, Cumhurbaşkanı Sarkozy'nin bu tavrına gerekçe olarak, küresel krizde oto sanayini kurtarmak için 3 milyar Avro destek verildiğini, o desteğin de üretimin Fransa'da yapılması kaydı ile verildiğini gösteriyorlar. Bunun üzerine Avrupa Komisyonu, Fransa’nın bu kararını AB'nin birlik anlayışı ile uyuşmadığı, birlik içerisindeki desteklerin belli bir kurala bağlandığı ve AB üyesi her ülkenin bu kurallara uymak zorunda olduğu düşüncesine ters düştüğünü ileri sürerek eleştirdi.

Avrupa Komisyonu rekabet sözcüsü Jonathan Todd, Fransa’nın “Fransa'da satılan otomobiller Fransa'da üretilmelidir" şeklindeki, rekabeti ihlal eden açıklamalarını izah etmesi gerektiğini dile getirdi. AB’nin Rekabetten Sorumlu Komisyon Üyesi Neelie Kroes Fransız hükümetine bir yazı göndererek sanayi bakanından geçen yıl ticaret serbestisi hakkında verdikleri garantilerle çeliştiklerini ve buna açıklık getirmelerini istedi. Kroes, ekonomik milliyetçiliğin, AB çapında ekonomik toparlanmaya engel teşkil edebileceğini de sözlerine ekledi. Ancak, Türkiye bir AB üye ülkesi olmadığı için Komisyon, Fransa’nın Clio 4 modelinin Türkiye’de üretilmemesi baskısına karşı bir açıklamada bulunamıyor.

AB Komisyonu'nun rekabet koşularına uyulması yolunda yaptığı uyarıya, 15 Ocak 2010 tarihinde Fransa hükümetinden yanıt geldi. Konuya ilişkin Fransa Sanayi Bakanı Christian Estrosi, devletin Renault hisselerinin yüzde 15'ini elinde bulundurduğunu ve Renault'nun sanayi stratejisi konusunda görüş bildirmesinin doğal olduğunu söyledi. Komisyon üyesi Kroes’in mektubuna resmi cevabın bu hafta verilmesi bekleniyor.

Renault, yine Sarkozy’nin etkisiyle bir AB üye ülkesi olan Slovenya’daki tesislerini geçen yıl Fransa’ya taşımıştı. Ancak, Avrupa Komisyonu AB rekabet ilkeleri gereği bu karara müdahale etmiş ve Renault ile Fransa bu karardan geri adım atmıştı.

Fransa Cumhurbaşkanı Sarkozy, Renault şirketi Genel Müdürü Carlos Ghosn ile 16 Ocak Cumartesi günü Clio 4 modeli ve üretim yerine ilişkin bir görüşme gerçekleştirdi. Cumhurbaşkanlığı Sarayı’ndaki görüşmeye Sanayi Bakanı Christian Estrosi ve Renault yönetiminden Patrick Pelata da katıldı. Görüşme sonunda yapılan açıklamada, Renault Genel Müdürü’nün Clio 4 modelinin bir bölümünün Paris yakınlarındaki Flins fabrikasında üretilmesi konusunda taahhütte bulunduğu bildirildi. Ayrıca, görüşmede Sarkozy’nin Clio 4 modelinin üretiminin tümünün, Türkiye de dahil olmak üzere Fransa dışında herhangi bir ülkeye kaydırılmaması için garanti istediği belirtildi. Görüşme sonucunda araçların bir kısmının Fransa’da bir kısmının ise Türkiye’de üretilmesine karar verildiği açıklandı.  

Diğer Yazılar