İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
13-19 ŞUBAT 2010

AVRUPA KOMİSYONU BELÇİKA’DA GERÇEKLEŞEN TREN KAZASININ SORUMLULUĞUNU KABUL ETMİYOR

Belçika’da 18 kişinin ölümüne neden olan tren kazası, çarpışmada AB’nin dolaylı sorumluluğu olduğu şeklinde tartışmalara yol açtı. Kazada çarpışan trenlerin, kırmızı ışıkta trenleri otomatik olarak durduran fren sistemine sahip olmadığı ortaya çıktı. Belçika tren yolları altyapı direktörü Luc Lallemand, trenlerin kırmızı ışık yandığında otomatik olarak durmalarını sağlayan fren sistemi olsaydı kazadan kaçınılabileceği şeklinde açıklamada bulundu. Belçika Devlet Demiryolları Genel Müdürü Marc Descheemaecker ise söz konusu fren donanımının az sayıda trende bulunmasının sebebinin AB yetkililerinin teknik standartları onaylama konusunda yavaş davranmaları olduğunu belirtti. Pazartesi akşamı, Descheemaecker, otomatik fren sistemi konusundaki gecikmelerin nedeni olarak AB uyum sürecini işaret etti. Topluluk standartlarının uygulanmasının zorlukları karşısında, 2005’te Belçika’nın kendi sistemini kurarak trenleri belli bir standarda ulaştırma konusunda bir karar verdiğini ama bunun zaman aldığını ifade etti. Demiryolları sözcüsü, Belçika Devlet Demiryolları ve demiryolları altyapı şirketi Infrabel’in en yüksek standartlara ulaşmayı amaçladığını ve bunun da Belçika trenlerinin yurtdışında kullanılan fren sistemi ışıkları için diğer ülkelerle çalışmasına olanak sağladığını belirtti. Ancak bu durumun, sitemin kurulmasında gecikmeye yol açtığını sözlerine ekledi.

Avrupa Komisyonu’ndan gelen cevap ise gecikmedi. Avrupa Ulaştırma Komiseri Siim Kallas’ın sözcüsü Helen Kearns, 16 Şubat Salı günü basına yaptığı açıklamada Pazartesi günü Belçika’da meydana gelen tren felaketiyle ilgili AB’nin hiçbir sorumluluğu olmadığını belirtti. Kearns, Belçika basınında yer alan suçlamaların asılsız olduğunu ifade etti.

Ulaştırma Komisyonu uzmanlarından birinin yaptığı açıklamaya göre ise, Komisyon hiçbir şekilde Belçika devletini ya da Belçika Devlet Demiryolları’nı ulusal bir güvenlik sistemi oluşturmaktan alıkoymadı. Komisyon uzmanı Belçika Devlet Demiryolları’nın açıklamalarının dayanağının olmadığını çünkü Belçika demiryolu ağının TBLI Plus denilen Eurosinyal tabanlı ve 1990’larda geliştirilmiş bir sistem ile donatılmış olduğunu ve Eurosinyal ile donatılan yerlerde böyle bir gecikmenin iddia edilemeyeceğini belirtti. (Kazanın meydana geldiği hat bu sistemle donatılmış.) Komisyon uzmanı, trenlerin donanımı ile ilgili kararların ulusal sorumluluk alanına girdiğini ve ortada komisyona ait bir sorumluluk olmadığını vurguladı. Komisyon, Belçika’nın yaptığı açıklamaları talihsiz olarak değerlendirdi ve bu açıklamaları şaşkınlıkla karşıladıklarını dile getirdi.

Sorumluluğun kime ait olduğu konusundaki tartışmalar sürüyor. Kazaya yol açan kusurun Belçika’dan kaynaklandığı ihtimali ise ağır basıyor. Çünkü Belçika Devlet Demiryolları, 2006’dan 2013’e kadar tüm trenlere acil fren sisteminin yerleştirilmesini planlamıştı. Ancak bugün üç trenden sadece biri adı geçen acil fren sistemi ile donatılmış durumda. Ulaştırma Genel Müdürlüğü ve Avrupa Demiryolları Ajansı, Belçikalı otoritelerle birlikte kazanın nedenleri üzerine araştırmalar yapmaya devam ediyorlar.