İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
31 OCAK-6 ŞUBAT 2013

AB’DE DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞININ 2019’DA TAM REKABETE AÇILMASI PLANLANIYOR

Avrupa Komisyonu 30 Ocak tarihinde yayınladığı dördüncü demiryolları paketinde iç (domestic) yolcu taşımacılığı da dahil olmak üzere AB’de demiryolu taşımacılığında Aralık 2019 itibariyle tam liberalizasyona geçilmesini öneriyor. Söz konusu Paket, 2003 yılında uluslar arası yük taşımacılığı, 2007 yılında iç yük taşımacılığı ve 2010 yılında uluslar arası yolcu taşımacılığının ardından demiryollarının rekabete açılmasının son halkasını oluşturuyor. Halen sadece İngiltere ve İsveç ulusal demiryolu taşımacılığı pazarlarını tam rekabete açmış, Almanya, Avusturya, Çek Cumhuriyeti, İtalya ve Hollanda ise sınırlı olarak serbestleştirmiş durumdalar. Komisyon’dan yapılan açıklamada, halen kamu ihale sözleşmelerinin iç yolcu taşımacılığının yüzde 90’ından fazlasını kapsadığı, demiryolu taşımacılığının liberalizasyonunun, beraberinde bu alandaki kamu ihalelerinin de serbestleştirilmesini getireceği belirtiliyor. AB’deki mevcut düzenlemeye göre (Regulation 1370/2007) kamu otoriteleri bu alanda ihaleye çıkmadan doğrudan sözleşme yapabilmekteler. Demiryolu iç yolcu taşımacılığı insanların gündelik yaşantısını yakından ilgilendirdiği için siyasi ve sosyal açıdan hassas bir konu olması nedeniyle, Komisyon dördüncü Pakette geçiş dönemleri de öngörüyor. Ayrıca Komisyon, işçi sendikalarının tepkilerini yumuşatabilmek amacıyla, üye ülkelere, yeni düzenlemeyle verilecek kamu hizmeti imtiyazları sahiplerinin, mevcut çalışanların işlerine son vermelerini engellemek ve mevcut çalışma şartlarını değiştirmemek gibi işçi haklarını koruyucu önlemler alabilmelerine imkân sağlayacak önlemlere de  Paket’te yer veriyor.