İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
12-18 MAYIS 2008

ERASMUS PROGRAMI’NA İLGİ, ARTMAYA DEVAM EDİYOR

Avrupa Birliği’nin 1987 yılında hayata geçirdiği ve yüksek öğretimde hareketlilik ve işbirliğini hedefleyen Erasmus Programı’na katılan öğrenci ve öğretim görevlilerinin sayısı artmaya devam ediyor. Program direktörlüğünün açıkladığı verilere göre, 1987 yılından 2007 yılına kadar 1.7 milyon öğrencinin faydalandığı programa 2006-2007 akademik yılında 159 bin 324 öğrenci katıldı. 23 bin 884 öğrenciyle programa en fazla öğrenci gönderen ülke olan Almanya’yı, sırasıyla Fransa (22 bin 981), İspanya (22 bin 322) ve İtalya (17 bin 195) izledi. Öte yandan öğrencilerin en fazla tercih ettiği ülke 27 bin 464 öğrenci ile İspanya olurken, Fransa (20 bin 673), Almanya (17 bin 878), İngiltere (16 bin 508) ve İtalya (14 bin 779), bu ülkeyi takip etti.

Programa 2004-2005 akademik yılından beri katılan Türkiye’den ise, 3 akademik yılda toplam 8 bin 432 öğrenci, programdan faydalandı. 2006-2007 akademik yılında Türk öğrencilerin en fazla tercih ettikleri ülkeler Almanya, Polonya, İtalya, Hollanda, Fransa ve Belçika olurken; Türkiye’ye en fazla öğrenci gönderen ülkeler ise, Almanya, Polonya, Fransa ve Hollanda oldu.

Programa katılan diğer ülkelerdeki üniversitelerde ortalama 6.5 ay eğitim gören Erasmus öğrencilerinin en fazla ilgi gösterdikleri eğitim alanları, işletme, dilbilimleri ve sosyal bilimler olarak sıralandı. Öğrencilere değişim programına katıldıkları süre boyunca Erasmus bütçesinden burs sağlanıyor (2006-2007 akademik yılında burs miktarı, ayda ortalama 192 Avro olarak gerçekleşti).

Öte yandan, geçtiğimiz yıl, 25 bin 809 öğretim görevlisi Erasmus değişimlerine katıldı. Almanya, İspanya ve Fransa en fazla öğretim görevlisi gönderen ülkeler olurken; program kapsamında en fazla öğretim görevlisini, Almanya, Fransa ve İtalya misafir etti. 1378 öğretim görevlisini Avrupa’ya gönderen Türkiye, öğretim görevlisi hareketliliği en fazla artan ülke oldu. Erasmus öğretim görevlileri, en çok dil bilimleri, mühendislik/teknoloji ve işletme konularını tercih ediyor.

Öğrenci ve öğretim görevlisi hareketliliği sayısındaki artışa rağmen, yine de oranın istenen düzeyde olmadığı ifade ediliyor. 2012 yılına kadar 3 milyon öğrencinin Erasmus programına katılması hedefinin gerçekleştirilebilmesi için değişim programlarından yararlanan öğrencilerin sayısının yılda yüzde 9 ila 10 arasında artması gerekiyor. Bir önceki yıl artış oranı yüzde 7.2 düzeyinde gerçekleşse de, bu oran geçtiğimiz yıl %3.2’ye geriledi.