Avrupa Komisyonu, Arap Baharı’nı takiben Güney Akdeniz bölgesinin gelişimine katkıda bulunmak üzere geliştirdiği yol haritası kapsamında, 2 Temmuz 2012 tarihinde Güney Akdeniz ülkeleriyle yüksek öğrenim politikaları ve programları alanında yeni bir diyalog başlattı. Bölge ülkelerinde eğitim sisteminin modernizasyonu ve reforme edilmesine katkıda bulunmayı amaçlayan diyalog ve ülkelere sağlanacak ek finansman ile öğretmen azlığı ve eğitimin kalitesine ilişkin zorlukların üstesinden gelinmesi amaçlanıyor. Güney Akdeniz ülkelerinde, okullara kayıt yaptıran öğrencilerin sayısının fazlalığına karşılık, öğretmen sayısının azlığı büyük bir sorun teşkil ediyor. Buna ek olarak, bu ülkelerdeki düşük öğretmen maaşları, öğretmenleri ek iş aramaya yönlendirmekte ve bu da öğretim kalitesini olumsuz etkilemekte. Cezayir, Mısır, İsrail, Lübnan, Fas, Tunus ve işgal altında bulunan Filistin toprakları AB’nin başlattığı yüksek öğrenim diyaloğu kapsamında yer almakta, halen şiddetin sürdüğü Suriye’nin ise ileriki aşamada programa dahil edilmesi bekleniyor.
Avrupa Komisyonu, uluslararası yüksek öğrenim programları Tempus ve Erasmus Mundus aracılığıyla bölgeye sağladığı desteği artırdı. Yüksek öğrenimin modernizasyonunu desteklemeye yönelik Tempus programı kapsamında bölgeye 2012 ve 2013’te 12,5 Milyon Avro’luk ek finansman sağlanarak toplan finansman tutarı yıllık 29 Milyon Avro’ya yükselmiş oldu. Kültürlerarası işbirliğini güçlendirmeye yönelik Erasmus Mundus programı ile 2012-13 döneminde AB’nin güneyinde ve doğusundaki ülkelere planlanan finansmanın iki katı tutarında; 80 Milyon Avro’luk mali kaynak sağlanacak. 2002’den bu yana Avrupa Komisyonu, yüksek öğrenimin modernizasyonuna yönelik 221 ortak proje finanse etti ve Tempus programı kapsamında 632 hareketlilik hibesi sağladı.
Yüksek öğrenim alanında diyalog toplantısının başlıca amaçları şu şekilde: