İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
İKTİSADİ KALKINMA VAKFI
E-Bülteni
21 EYLÜL-4 EKİM 2015

HAFTANIN HABERİ

OTOMOTİV DÜNYASI VOLKSWAGEN SKANDALIYLA SARSILDI

ABD Çevre Koruma Ajansı (Environmental Protection Agency - EPA) tarafından 18 Eylül 2015 tarihinde, Volkswagen şirketinin ABD pazarında sattığı otomobillerde azot oksit emisyonlarının ölçümünde yanıltıcı bir yazılım hilesi kullanıldığının ortaya çıkarılması, otomotiv devinin büyük bir skandalla yüzleşmesine neden oldu. Skandalın ortaya çıkmasının ardından Volkswagen Grubu’nun CEO’su Martin Winterkorn istifasını sunarken, İsviçre ve Hollanda Volkswagen marka dizel otomobillerin satışını durdurma kararı aldı. Ancak halihazırda emisyon sistemleri manipüle edilmiş 11 milyar aracın trafikte olduğu belirtiliyor.

Şirket, ABD pazarındaki 500 bin aracın geri çağırılacağını ve tüketicilerin zararının tazmin edilmesi için 6,5 milyar dolar ayrıldığını açıkladı.  Ancak bu rakamın şirketin yüzleşmek zorunda kalacağı tazminat için yeterli olmayacağı belirtiliyor. ABD’de EPA’nın şirketi çevre kirliliğine sebep olan araç üretmekten, hileli yöntemlere başvurarak son kullanıcı ve hükümetleri yanıltmaktan suçlu bularak, araç başına 37 bin 500 dolar ödemeye mahkûm etme yetkisi bulunuyor. Ayrıca pek çok tüketicinin şirkete dava açması, ABD Adalet Bakanlığının da soruşturma başlatması bekleniyor. Tüm bunların yanında skandalın patlak verdiği 18 Eylül 2015 tarihinden bu yana Volkswagen şirketinin hisselerinin yüzde 40 oranında düşmesi, olası iflas senaryolarını da gündeme getiriyor.

Olayın AB’deki yankılarına gelince, Avrupa Komisyonu Sözcüsü Lucia Caudet 22 Eylül 2015 tarihinde yaptığı açıklamada EPA’nın Volkswagen şirketinin ABD'de sattığı dizel araçların egzoz emisyon testlerinde yanıltıcı yazılım kullandığı iddialarını çok ciddiye aldıklarını belirtti. EPA ve Volkswagen ile birlikte çalışarak iddiaları incelediklerini ifade eden Caudet, önümüzdeki yıldan itibaren AB’de yeni emisyon testlerinin laboratuvar ortamı yerine sürüş koşullarında gerçekleştirileceğini, böylece çevre ve tüketici açısından daha güvenilir sonuçlar elde edileceğini ifade etti. Bilindiği üzere dizel araçlarda izin verilen azot oksit sınırı ABD’de kilometre başına yaklaşık 50mg iken bu oran AB’de 80 mg olarak belirlenmiş durumda. EPA araştırması sonucunda Volkswagen dizel araçlarda azot oksit oranının belirtilenden 40 kat daha fazla çıkması dizel yakıt kullanan motorlu araçların geleceğini de sorgulanır hale getirdi.

AB’de dizel yakıtlı motorlar benzinlilere göre daha az karbondiyoksit salınımı yaptıkları için tercih ediliyorlar. Ancak 2012 yılında Dünya Sağlık Örgütü tarafından yayımlanan bildiri ile dizel emisyonları “1. grup kanserojen” olarak nitelendirildi. Nitekim azot oksit ve diğer dizel emisyonlarının sadece ABD’de yılda 58 bin erken ölüme yol açtığını gösteren araştırmalar bulunuyor. Volkswagen skandalı ile birlikte AB’deki çevreci örgütlerin uzun süredir gündeme getirdikleri dizel yakıtın gerçekte yeterince çevreci olmadığı ve AB’deki izin verilen azot oksit oranlarının düşürülmesi konuları tekrar tartışmaya açıldı.